Bouwstenen voor bedrijven

Bouwstenen voor bedrijven

23
mei
2017
Arthur Buijs
Crowdsourcing is de nieuwste probleemoplossings-, research- en marketingtool die door de slimste bedrijven wordt gebruikt om hun doelen dichterbij te brengen.
23
mei
2017
Arthur Buijs

Bij speelgoed denk je misschien niet meteen aan een snel veranderende industrie die constant om innovatie vraagt. Maar het blijkt dat kinderen tevreden houden met hun speeltjes een flinke uitdaging is, iets waar Lego sinds hun oprichting in 1932 al mee bezig is.

 

Legos nieuwste oplossing voor deze uitdaging is een populaire business methode waarmee je problemen probeert op te lossen met behulp van mensen buiten het bedrijf. En wie heeft Lego gevraagd om ze te helpen? Hun klanten.

 

Lego Ideas is een platform dat klanten aanmoedigt om hun eigen designs te maken en ze te marketen naar andere toe. Deze ideeën kunnen het schoppen tot in de rekken van speelgoedwinkels. Het is slechts één van de de succesvolle voorbeelden van crowdsourcing een belangrijk nieuw business concept voor alle sectoren.

 

De theorie van de crowd

 

Susanne Rubæk is de bekende Deens auteur van een boek over het fenomeen crowdsourcing. Het is een hele nieuwe aanpak om problemen op te lossen en uitdagingen aan te gaan, zegt ze. De methode werkt heel goed om de meest recente kennis, en de beste ideeën en oplossingen samen te brengen.

 

Crowdsourcing kan heel divers zijn, maar het komt veel voor dat bedrijven, organisaties en individuen een aanvraag, een zogenaamde open call plaatsen op een platform voor idee-ontwikkeling. Hier kunnen ze mensen van buiten hun eigen netwerk vragen om ze te helpen met een probleem of uitdaging.

 

De methode kan ook intern worden gebruikt, door bijvoorbeeld een ander team binnen het bedrijf te vragen om te helpen. Niet alleen de meest innovatie bedrijven gebruiken deze methode maar vooral de slimste, voegt Susanne toe.

 

Waar wordt crowdsoucring voor gebruikt?

 

Het gebruik van crowdsourcing kent geen beperkingen; het kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor productinnovatie, het verbeteren van klantenservice of ideeën voor marketing de lijst is praktisch eindeloos.

 

Sommige bedrijven zijn erin geslaagd om hun hele business op crowdsourcing te bouwen. Een voorbeeld is hotelketen Amberlair, die de locatie, inrichting en bevoorrading van hun hotels laat afhangen van crowdsourcing.

 

De voordelen van crowdsourcing

 

De beste ideeën komen vaak van mensen die slechts basale kennis bezig over een bedrijf of een bepaalde regio. Soms kan het zelfs helpen als mensen compleet blanco zijn. Non-specialisten kunnen dingen opvallen die specialisten over het hoofd zien. Maar de specialisten zijn nodig om deze ideeën verder uit te werken en bij te schaven, stelt Susanne.

 

Crowdsourcing kan ook helpen om een voorsprong op te bouwen ten opzichte van de concurrentie, of om voor te sorteren op een disruptieve ontwikkling binnen een markt. Salim Ismail, oprichter van Singularity University, stelt in The Wall Street Journal dat het fenomeen een onmisbare tool wordt om mee te innoveren én te overleven.

 

Daarnaast is crowdsourcing een ideale manier om je helemaal te focussen op de behoefte van klanten. Het is een slimme en innovatieve manier om je bedrijf naar klanten toe te presenteren. Bovendien is crowdsourcing doorgaans voordelig ten opzichte van traditionele manieren van innovatie en ontwikkeling. Soms is het zelfs helemaal gratis.

 

Advies voor crowdsourcing

 

Als je wilt beginnen met crowdsourcing, is het verstandig om je optimaal voor te bereiden, zegt Rubæk. Het is geen shortcut, maar een nieuwe manier van werken, dat net als alles voorbereiding vergt.

 

Ten eerste: kies zorgvuldig je crowd. Het is belangrijk om de doelgroep te kiezen die je wilt, maar zorg wel dat de factor onvoorspelbaarheid behouden blijft.

 

Weersta je neiging om experts in te schakelen. De algemene perceptie dat mensen met veel kennis van een bepaald gebied de beste mensen zijn om te vragen, is niet altijd juist. Je kan ze altijd betrekken bij het proces, maar zorg dat ze gelijkwaardig zijn aan de rest. Studies tonen aan dat oplossingen voor innovatievraagstukken meestal komen uit onverwachte hoeken, onderstreept Susanna Rubæk.

 

Ten slotte is het belangrijk om simpele vragen te stellen. Hou het simpel en eenvoudig, en vraag je doelgroep niet te veel dingen in een keer.

 

Beginnen met crowdsourcing is niet ingewikkeld. Gebruik Boardofinnovation.com voor inspiratie. Er is al een groot aantal platforms beschikbaar die je kunt gebruiken. Als je er geen kunt vinden die bij je past, doe het dan als Lego, en bouw er zelf een.

 

Lees meer over crowdsourcing:

Research & Development platforms

Deloitte: Disrupt Your Market with Crowdsourcing

 

 

Onze lidmaatschappen
  • MatchOffice lidmaatschap logo
  • MatchOffice lidmaatschap logo