MatchOffice klantenonderzoek toont aan: groeiende vraag naar flexibele werkplekken

MatchOffice klantenonderzoek toont aan: groeiende vraag naar flexibele werkplekken

08
dec
2017
Arthur Buijs
Het traditionele kantoor lijkt definitief op z’n retour. In de toekomst zullen we steeds meer flexibele werkplekken zien, die nu al een belangrijke plek innemen in het wereldwijde kantoorlandschap.
08
dec
2017
Arthur Buijs

De vraag naar flexplekken groeit hard. Wereldwijd zijn er steeds meer bedrijven die hun kantoorruimtes op een moderne manier inrichten. Volgens het recente MatchOffice Klantenonderzoek 2017 geeft 60% van de bedrijven die gebruik maken van beheerde kantoren de voorkeur aan flexibele werkplekken boven traditionele kantoorruimtes.

Daarnaast zien we een trend dat huurders van flexibele werkplekken met een nadruk op modern design over het algemeen langere huurovereenkomsten tekenen. Bijna 20% van deze bedrijven tekenen contracten van 1-2 jaar of zelfs langer.

”De wereldwijde markt voor flexibele werkplekken is ’booming’. Op basis van ons laatste onderzoek, voorzien we verdere groei,” stelt Jakob Dalhoff, CEO van MatchOffice. ”Ze zijn zo populair omdat ze overal ter wereld gebruikt kunnen worden en ze voorzien in bijna alle zakelijke behoeften. Flexibele werkplekken stimuleren de communicatie tussen collega’s ongeacht hun functie, en dit is een belangrijk onderdeel van de moderne bedrijfscultuur.”

 

Aantrekkelijk design en locatie scoren hoog

Jaarlijks kijkt MatchOffice naar de mondiale ontwikkelingen op het gebied van beheerde kantoren en coworking spaces. Dit jaar deden 1054 klanten uit 25 verschillende landen mee aan het onderzoek. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in verschuivingen op het gebied van klanttevredenheid, contracttype en -duur, en zakelijke behoeften sinds ons vorige onderzoek in 2016.

Het onderzoek toont aan dat de locatie van een werkplek steeds belangrijker wordt. Voor veel bedrijven is een aantrekkelijke locatie zelfs een vereiste voor het huren van een kantoorruimte of flexibele werkplek.

Aantrekkelijke huurprijzen komen op een goede tweede plek, terwijl het design van het kantoormeubilair en de mogelijkheden om te netwerken een grotere rol zijn gaan spelen wanneer een bedrijf besluit om over te gaan naar beheerde kantoren of coworking spaces.

 

“De groeiende vraag naar ´networking´ is een van de belangrijkste punten die in ons onderzoek naar voren komen,“ stelt Martin Roerholt, Global Relationship Manager bij MatchOffice. “Het aantal bedrijven dat netwerkmogelijkheden zien als bepalende factor bij het kiezen van een flexibele werkplek is sinds 2015 verdubbeld. Daarnaast is voor 10% van de bedrijven een aanbeveling van anderen de bepalende factor – dat is vijf keer zo veel als in 2015.“

 

Meer vraag naar flexibiliteit

Voor het derde jaar op rij zien we een stijging in het aantal grotere bedrijven (+10 werknemers) dat kiest voor flexibele werkplekken. Dit komt doordat meer bedrijven gebruik maken van freelancers en part-time werknemers die niet altijd een vaste eigen werkplek nodig hebben.

 

 

Daarnaast kiest een groot aantal van de ZZP’ers en kleine bedrijven (74,2%) voor flexplekken. “Veel freelancers en startups geven de voorkeur aan flexibele werkruimtes dankzij het grote aantal betaalbare faciliteiten. Dat is op zich geen groot nieuws, maar dat flexibele werkplekken steeds meer omarmd worden door grotere bedrijven, is een interessante ontwikkeling“, besluit Martin Roerholt. ●

 

 

Lees het volledige MatchOffice Klantenonderzoek 2017

Lees meer:
MatchOffice Marktonderzoek 2017
MatchOffice Klantenonderzoek 2016
MatchOffice Klantenonderzoek 2015

 

Onze lidmaatschappen
  • MatchOffice lidmaatschap logo
  • MatchOffice lidmaatschap logo